2009-12-17

Lucka sjutton, december 2009

Med mycket folk är allt utrymme viktigt. Alla små saker kan då behöva få sin alldelens egna plats. Idag bjuds det på två tips:
Organisatör 1
Organisatör 2
Om du kombinerar tipsen får du en alldeles unik lösning för ditt behov. Jag har försökt översätta någorlunda ordagrant. Titta in till bloggarna för att se de bilder som beskriver hur de gjort.

1 Sew-Mad - Musings and Makings
HUNDRATALS fjärrkontroller ligger på bordet därför att varje teknisk pryl vi har behöver sin egen. Igår (när jag städade första gången på ett halvår) bestämde jag att något måste göras. Ungefär en timme senare var alla kontroller borta. Bortstädade!

Det spelar inte någon roll om du syr en fjärrkontrollsorganisatör till din soffa, fåtölj, armstöd eller rygg, det fungerar på samma sätt. Du behöver ett stadigt tyg, en rundstav (ca 2cm i diameter) och tråd - det behövs inget speciellt! :) Måtten beror på dina behov av organisation, jag har skrivit ut mina mått som exempel inom [ ]. Du kan klicka på bilderna för att se en större version.

Ta reda på måtten över ryggstödet (grön) eller armstödet (röd), INKLUSIVE de ställen som du når under kuddarna (streckade linjer). Mät dit du vill ha övre kanten på den översta fickan på din organisatör (blå linje). [90 cm] Kom ihåg att du lätt vill nå dina kontroller men att de inte ska synas från framsidan.

För att se hur mycket tyg du behöver lägger du till följande mått:
- fåll att sticka in rundstickan i [7 cm]
- fickans djup [16 cm]
- ½ djupet för den andra, överlappande fickan [8 cm]
- nedre sömsmån [1 cm]
- 2 x fickans djup PLUS sömsmåner och fållmån [36 cm]

BREDDEN på organisatören beror på dina behov. Glöm inte att lägga till sömsmåner för båda sidor till ditt mått! Jag hade turen att jag hade ett redan färdig fållat tyg hemma. Några av er känner kanske igen att det kommer från ett svenskt möbelvaruhus... Det är stadigt, ser snyggt ut och hade den perfekta bredden [44 cm] och längden [160 cm] för mitt projekt, så jag använde det.

Om du inte har färdigfållat tyg, FÅLLA SIDORNA FÖRST. Sy en fåll (#1) för att stoppa i rundstaven (#2), sy ihop sidorna för att hålla rundstaven på plats. Den här sidan av organisatören kommer att stoppas mellan kuddarna på din soffa/fåtölj för att hålla den på plats.

Märk ut den övre kanten av den översta fickan. (Kommer du ihåg den blå linjen på bilden när du mätte ut måtten? Där är det!)

Klipp ut så många fickor du behöver och fålla sidorna och övre kanten.

Märk ut bottenlinjen på den första fickan genom att mäta ner från den markerade övre kanten (grön pil). Det här är din sylinje (grön). Överlappa sömsmånerna på fickans botten och med rätsidorna mot varandra syr du sedan fast den första fickan. Vik up, stryk och tråckla längs sidorna. Upprepa det här steget med alla fickor förutom den sista.

Med rätsidan av den nedersta fickan mot avigsidan av organisatören, sy fast fickan. Vik fickan framåt, med sömsmånerna inuti. Stryk.

Sy en stickning längs båda sidorna av din organisatör ca 3mm från kanten och fixera fickorna. Ta bort tråckeltråden. Dela bredden på din organisatör [44 cm] lika, och gör så många isticksfickor du behöver [4 per varv = 11 cm breda]. Se till att dina isticksfickor inte blir för smala! Markera och sy sedan en stickning för att skapa fickorna, sy några stygn fram och tillbaka vid toppkanten. Klar! :)

Om du har mycket tyg och vill ha fodrade fickor finns det en finurlig metod att görs det på: Vik fick sektionen som ett dragspel! Det kräver mer tyg, men det blir snyggt och ger extra stadga åt organisatören. Från toppen av din övre ficka (blå linjen)behöver du lägga till följande mått till tygåtgången:
1 - fickans djup
2 - fickans djup
3 - fickans djup och överlappning (för mig blev överlappningen ett halvt fickdjup)
4 - fickans djup
5 - fickans djup + fållmån

För varje ficka du lägger till behöver du addera mått nummer 2 och 3. Vik som ett dragspel, sy en stickning längs övre kanterna (rosa linjer) och fortsätt med att sy en stickning längs fickavdelningarna som beskrevs här ovanför. Så nu ser framsidan av din soffa ut så här, medan baksidan håller ordning på alla kontroller. Det känns så bra med ordning och reda! Ha en bra dag!



2 Just Something I Made

Det fanns en trevlig blänkare om min blogg häromdagen på The Vintage Moth, en fantastisk sida med gratis gammaldags bilder, (tack Abbie!) På slutet av inlägget fanns en bild från baksidan av ett antikt fotokort (se dig runt, hon har fler!) ... och så började mina små kugghjul att snurra. Samma dag hade jag tittat in i en antikaffär och en av mina favorit försäljare hade en låda med såna foton. Jag tog upp lådan, vände på den åt andra hållet och bläddrade igenom korten - inte från framsidan utan genom att titta på den fantastiska grafiken från 1800-talet på baksidan.

Jag köpte 6 kort, skannade in dem digitalt och kom på ett lätt och billigt projekt för att använda bilderna.

Jag hittade två kvadratiska bomullservetter. Jag lade ut den ena, och sedan den andra ovanpå lite förskjutet. Det är viktigt att lägga märke till att de här färdigfållade servetterna inte alltid är lika breda. Jag rekommenderar att du jämför dem i affären innan du köper dem.

I found two square muslin dinner napkins at Kohls on sale for $.97 each.

Sedan vek jag upp den nedre delen för att skapa en del som ska bli till fickor.

Jag sydde längs sidorna, över mitten och över fickområdet för att göra fyra fickor. (stygnen är simulerade i rött eftersom stygnen är närapå omöjligatt se i mina fotografier)

Jag förstärkte stickningen mellan fickorna med en sick-sacksöm på plats.

Jag använde 4 av kortbilderna och skrev ut på T-shirt överföringspapper enligt instruktionerna på papperet. Klpp ut bilderna och stryk fast på vardera fickavdelning.

Jag drog bort skyddspapperet och hängde hela alltet över armstödet på min soffa.

För de flesta grafisk design projekt, börjar jag i mitt vardagsrum med referensböcker, pennor och postit-lappar, i min favoritfåtölj i hörnet där jag har tilgång till mitt bibliotek medan jag skissar på mina idéer. Nu har jag en organisatör som hänger över armstödet på soffan inom räckhåll som håller reda på mitt forskningsmaterial, läsglasögon med mera.

Inga kommentarer: