2009-12-16

Lucka sexton, december 2009

Näsdukarna kan få ett tjusigt skal med hjälp av dagens lucka. Ett specialsytt fodral till pappersnäsdukarna att ha med sig i fickan eller väskan. Jag har försökt att översätta någorlunda ordagrant men har lagt till mått i cm för oss som har linjaler som mäter i cm istället för tum. ;)

Det här är som jag syr näsduksfodral, det finns andra sätt och för de av er som läser den här beskrivningen och fnyser och muttrar till er själva att "så DÄR gör man inte näsduksfodral!" ...det är så jag gör dem :) än så länge fungerar de bra.

Min teknik är "Stora Latmask Arbets Metoden" , eller förkortat till SLAM™

Först av allt. Jag är ett stort fan av mallar, speciellt för små pyssliga projekt som jag gör mer än en gång. Jag gillar att fästa mönstren på ett ark med halmväv, det underlättar när du placerar mallen på tyget, ritar runt med krita och sedan klipper ut.

Så, för min version av näsduksfodral, har jag klippt ut en mall som är 6 tum x 7 tum (15cm x 18 cm). Varför tum undrar alla Aussies? Min skärmatta och quiltlinjal är uppmätta i tum så det är lättast att använda tum. Välj ditt tyg, rita upp och klipp ut en aning större än mallen. Jag gillar att använda ett halvtjockt tyg, enbart en personlig böjelse. Jag gillar också att göra fler än en i taget, det går fortast så.

Sedan, Jag brukar fodra mina fodral med ett 100% lintyg i en gräddig färg. Klipp inte ut dina foder riktigt ännu. Ta tag i ett dubbelhäftande mellanlägg, lägg ditt yttertyg på mellanlägget och stryk fast. Låt tyget svalna och lägg sedan yttertygsbitarna på fodret. Stryk igen, Se till att du stryker ordentligt längs kanterna. Ta tag i din mall, sicksacksax eller rullkniv och skär ut 6"x7".

Fortsätt, lägg till lite dekorationer längs de 6" långa sidorna. Var kreativ. Eller strunta i att dekorera, det är upp till dig. Du kan nu här placera dina dekorationer så att de döljer sicksack kanten, om du har sicksackat. Det behövs egentligen inte sicksackas eftersom tyget är fäst på ett mellanlägg så det borde inte fransa sig så mycket, kanske lite i början.

Ta reda på mitten av 7" sidorna och märk t med krita på insidan. Vik sedan in dina 6"sidor så att de möts vid den punkten och nåla ihop. (Vik så att utsidan kommer mot insidan.) Sy över kortsidorna. Jag brukar sy en extra gång över öppningen för att förstärka sömmen. Ansa överflödigt tyg från sömsmånerna och klipp bort hörnen diagonalt.

Vänd fodralet ut och in och peta ut hörnen.
Voila! Färdigt fodral. Lätt som en plätt.

Inga kommentarer: