2009-11-17

Extra tändsticksplån?

Jag har fått några frågor om var jag fått tag på extra tändsticksplån att skicka med den hink med tändstickor jag fick över när jag gjorde tändsticksaskkalendern i fjol. Här kommer en beskrivning av hur jag gjorde. Jag tog en tändsticksask som jag tänkte klä om. I den här beskrivningen har jag fotat en ask som är tom där ena plånet har använts.

Jag tog isär askens utsida vid skarven, klippte av plånet och satte en remsa dubbelhäftande tejp på baksidan.



För att kunna använda asken satte jag dit en bit kartong istället.



Jag satte en bit dubbelhäftande tejp på fliken som satt fast mot plånet och klippte ut en bit kartong för att ersätta plånet på den andra sidan. Den ena sidan av strecket ska jag sätta fast på kartongens insida och den andra viks ned och ersätter plånet på sidan.



Jag satte en bit dubbelhäftande tejp på uppsidan av den extra kartongbiten, satte fast den på tändsticksasken och vek ned den andra delen av kartongbiten.



Med fliken från den andra sidan mot kartongbitens baksida satte jag ihop asken igen. Kolla att lådan passar in. Sedan är det dags att gömma den skarvade biten med ett fint papper.



Så där gör jag för att få några lösa tändsticksplån att lägga till alla tändstickor som blir över när jag gjort en tändsticksaskkalender. Ett plån räcker för att tända alla tändstickor i en ask.

Inga kommentarer: