2008-11-17

Pennförvaring

Skriven av Blomman



Den här pennförvaringen för Promarkerpennor (PM) sydde jag till Pyssel.nets Rosa bandet auktioner. Modellen fick jag av en av forummedlemmarna, Mermaid. Skulle ha skrivit detta i början av november så den är lite sen men nu kommer den.


Matrial jag använde var tre ark stadig kartong 15x30cm, ett ganska stadigt bomullstyg 65x35cm - två stycken, en bit enfärgat bomullstyg 65x35cm - ett stycke, 1m gummiband, 30cm kardborreband, 2m sidenband 2,5cm bred


Kartongen jag använde var från påslakansset. Brukar spara om det är bra bitar och nu kom de till användning. Måtten på denna pennförvaring utgår från PM-pennor. Det går att anpassa till andra pennor också.

Recept: Pennans längd = kartongens bredd, Kartongens längd = så många pennor du vill ska rymmas på en sida, mät pennans bredd genom att rita ett streck med en blyertspenna på vardera sidan. PM-pennan behöver 2 cm.

Recept på tygmängd för andra pennor:

Kartongens längd + 5 cm = tygets höjd
(Kartongens bredd x3 + 1,5cm) + (pennans bredd+ pennans bredd +1cm x4) + sömsmån = tygets bredd


Lägg tyget räta mot räta. Eftersom jag ville ha en neutral färg bakom pennorna lade jag min mörkblå tygbit mittemellan de två randiga tygerna innan jag sydde ihop allt. Först sydde jag ihop i överkant...

...sedan i sidorna och innan jag vände på arbetet klippte jag av hörnet för att få ett snyggare hörn. När jag sedan fortsatte insåg jag att det hade varit enklare att sy fast gummibanden före jag sydde ihop tygbitarna.


När jag hade vänt på tyget vek jag det på mitten och började mäta ut var kartongbitarna skulle sitta. Mitten kartongen mätte jag 7,7 cm från mitten. Kartongen behöver ungefär en halv cm bredare ficka än bredden på kartongen.


Sedan mätte jag 5cm mellan varje kartongbit. Det ger utrymme för pennorna när förvaringen är ihopvikt.


De nästa två kartongbitarna behövder 15,5cm.


Gummibanden ska vara längre än kartongen. Jag lade till ca 1,5 cm på vardera änden så mina var 33cm långa.


Jag markerade mitten på fickorna där kartongen ska skjutas in.


Eftersom jag redan sytt ihop tyget lade jag gummibandet med ca en cm in på sidan pennorna ska sitta på och sydde fast det med en söm längs med hela övrekanten. Om man syr fast gummibanden innan så behöver man bara lägga gummibandet rakt över och sy fast med kanalerna.


Jag markerade hur kanalerna skulle sys med krita och nålade fast gummibandet där det skulle sitta.


För att det ska gå lättare att sy i gummibandet behövs det en vass nål och en lätt fot på gasen. Sy fram och backa minst två gånger så att sömmen håller för att trä in och dra ut pennorna.


När gummibanden var på olats sydde jag sömmarna för kartongbitarnas fickor och en söm i botten för att de inte skulle trilla ur.
Om man har väntat med att sy ihop tygerna lägger man dem räta mot räta som jag visade tidigare. Syr ihop ovansidan och sidsömmarna, klipper av hörnet. Vänder ut och in och sy en söm nära de vikta kanterna så att de stannar på plats. Mät på nytt ut var fickorna ska vara. Nu kan man mäta med utgång från gummibanden som ska sitta i mitten av fickan, eller så börjar man med att mäta från mitten.


Hur du än sytt ihop den bör det se ut så här nu. Jag klippte bort tyglagren på insidan och vek sedan över tyget från framsidan till en fåll....


... nålade fast ordentligt ...


...och sydde fast med en söm längs nedsidan.


På de yttre kanterna sydde jag fast kardborrebanden. Jag hade självhäftande som inte satt kvar så bra så jag fick täcka sömmarna på baksidan med en bit av sidenbandet jag använde för att knyta ihop förvaringen. Jag sydde kardborren med hakar på utsidan och den mjuka biten på insidan. Sidenbandet fäste jag med en söm ungefär i mitten av bandet och förvaringen bredvid den mjuka kardborren.

Eftersom det hade nämnts önskemål om möjlighet att hänga upp förvaringen på en vägg sydde jag fast ett par öglor. Två bitar band ca 8 cm långa. Lägg bandet så att det hamnar på insidan av förvaringen. Nåla fast ena änden så att den ligger kant i kant med övrekanten. Vik bandet åt höger och sedan uppåt till övrekanten igen. Nåla fast bredvid den första änden. Sy fast med en söm över bägge ändarna. Vik ögglan så att den sticker upp ovanför kanten på förvaringen. Sy fast den igen med en söm som går fram och tillbaka över öglan.
Som avslutning kan du ta en tändsticka och hålla lågan ot ändarna av sidenbandet du knyter ihop det hela med. Det smälter ihop ändarna så att de inte fransar sig.
Förvaringen är nu klar.

2 kommentarer:

Karin sa...

Toppenidé, tack så mycket!

Anonym sa...

Vilken fantastisk blogg! Hit har jag aldrig hittat förr. Men återvända, det kommer jag att göra! Tack för roliga tips. Denna blogg hamnar direkt i favoritlistan

Kram från Åsa