2008-09-27

Att göra en kortbas

Skriven av Blomman

1
Här har jag tagit ett A4 ark att göra min kortbas av.


2
Först markerar jag mitten av arket på tre-fyra ställen. Det underlättar när jag ska dela arket i två lika stora delar.


3
Jag lägger linjalen efter markeringarna och drar ett lätt blyertsstreck som markerar mitten.


4
Här syns markeringen.


5
För att dela arket kan man använda en skalpell...


6
..eller en sax. Det går också att använda en skärmaskin eller skärlinjal om man har en sådan.


7
Nu har jag ett ark i A5-storlek.


8
Ännu en gång märker jag ut mitten av papperet med tre-fyra märken.


9
Sedan lägger jag linjalen efter markeringarna.


10
Nu ska jag "biga" ett streck. Det betyder att jag försiktigt trycker ihop pappersfibrerna där jag ska vika kortet. Det gör att det blir lättare att vika en snygg kant. Man kan använda en bordskniv...


11
...eller en stylus, strumpsticka eller ett falsben. Falsbenet är ett verktyg som är speciellt anpassat för att biga.


12
Så här ser det ut när pappersfibrerna har pressats samman. Tryck inte så hårt eftersom det kan hända att man skadar papperet så det går sönder.


13
Vik nu ihop papperet längs det bigade strecket.


14
Nu har vi en kortbas som är cirka 15x10 cm


15
Se efter att kanterna är jämna. Det kan vara lite som sticker ut. Det är upp till dig om du vill jämna till kortet eller inte.


16
För att snygga till den vikta kanten kan du dra tumnageln längs vikningen. Har du ett falsben är det ett utmärkt instrument att använda.


17

Nu har jag en färdig kortbas som jag kan dekorera.



Vill jag göra ett 15x15 cm kort markerar jag 15 cm på A4-arket och skär/klipper bort det som är överflödigt. Märker ut mitten av arket och bigar där kortet ska vikas ihop.



Har jag ett 12"x12" ark (ca 30x30cm) kan jag göra två 15x15 cm kortbaser. Eller en kortbas som har två vikningar så att jag kan göra ett kort med sedelficka eller med två överlappande framsidor.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag brukar använda en vanlig glasspinne istället för tumnageln att dra efter kanten med, det blir slätt och fint!